Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

SAAB : Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ

Print Friendly and PDF Print Print Friendly and PDF PDF


Η Saab ιδρύθηκε το 1937 και αρχικά κατασκεύαζε μαχητικά αεροσκάφη. Δέκα χρόνια αργότερα παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο (κυκλοφόρησε το 1949), το οποίο άλλαξε ριζικά τον χαρακτήρα της. Το 92 εφοδιαζόταν με δικύλινδρο...
δίχρονο μοτέρ 25 ίππων και έπιανε τα 105 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα. Ακολούθησε το 96, που θριάμβευσε δύο φορές το 1962 και 1963 στο Ράλι Μόντε Κάρλο με τον Ερικ Κάρλσον στο τιμόνι του. Ο ριψοκίνδυνος Σουηδός έγινε διάσημος για τις άπειρες τούμπες του, στις οποίες χρωστά και το παρατσούκλι Eric on the top (ο Ερικ ανάποδα).
Σε μοντέλο - σταθμό αναδείχθηκε το Saab 99 του 1967, καθώς εισήγαγε τα πιτσιλιστήρια των προβολέων, τους προφυλακτήρες που απορροφούσαν την ενέργεια πρόσκρουσης σε ταχύτητες έως 8 χλμ./ώρα, τα θερμαινόμενα καθίσματα και τις μπάρες προστασίας μέσα στις πόρτες. Το 1969 η κλειδαριά στα Ι.Χ. της μάρκας μεταφέρεται από το ταμπλό στην κονσόλα ανάμεσα στον οδηγό και στον συνοδηγό, ενώ δεν βγαίνει το κλειδί αν δεν βάλεις όπισθεν!
Η σκανδιναβική μάρκα εντυπωσιάζει το 1977 με το δίλιτρο 99 Turbo των 145 ίππων, το πρώτο μοντέλο παραγωγής με αξιόπιστο σε καθημερινή χρήση υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα. Διάδοχός του το Saab 900 έναν χρόνο αργότερα, με το οποίο κάνουν πρεμιέρα το φίλτρο αέρα (ευλογία για τους αλλεργικούς) και το σπαστό κολονάκι του τιμονιού για την περίπτωση σύγκρουσης. Με το 2000 η Saab εισέρχεται στη μεγάλη κατηγορία, το 1986 με το 900 Cabriolet λανσάρει ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της και έξι χρόνια αργότερα η GM αποκτά το 50% της μάρκας.
Η είσοδος της Saab στους κόλπους του αμερικανικού γίγαντα και η μαζικοποίησή της με τη χρήση μερών από μοντέλα π.χ. της Opel και της Chevrolet, αλλοιώνει τον χαρακτήρα της και απομακρύνει το παραδοσιακό κοινό της, που απαρτίζεται σε μεγάλο βαθμό από επιστήμονες και διανοουμένους. Το 9/5 (1997) και το το 9/3 (1998) πηγαίνουν πολύ καλά εμπορικά, όμως η σουηδική μάρκα πληρώνει την απουσία της από αναπτυσσόμενες κατηγορίες (SUV) και την καθυστερημένη αναβάθμιση της γκάμας της. Κύκνειο άσμα της αποτελούν το τελευταίο 9/5 (σεντάν και βάγκον) και το τετρακίνητο 9-4Χ, που πέφτουν θύματα της έλλειψης ρευστότητας της νέας ιδιοκτήτριας, της ολλανδικής Spyker.

 

Ρεπορτάζ : Πέτρος Πιτσίνης
(από ΤΑ ΝΕΑ)

Share
Loading