Κάνοντας μία απλή αναζήτηση στο Google, θα βρείτε αρκετές αναφορές που αρχίζουν «Ο πρώτος άνθρωπος που …..» και όπου υπάρχουν τελίτσες, θα βρείτε άφθονες ιστορίες. Για τους περισσότερους από αυτούς τους ανθρώπους, είναι και το πιο σημαντικό που θα κάνουν ποτέ στη ζωή τους. Θα είναι οι πρώτοι που έκαναν κάτι. Μετά περνούν στην αφάνεια. Υπάρχουν άλλοι άνθρωποι όμως, που έχουν να περηφανευτούν στη ζωή τους για πολύ πιο σημαντικά επιτεύγματα και τα επιτεύγματα αυτά επισκιάζονται από ένα και μόνο περιστατικό. Όπως στην περίπτωση της Mary Ward. Μίας εκπληκτικής γυναίκας που, το 1869, είχε την ατυχία να καταγραφεί ως ο πρώτος άνθρωπος που σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό.
Η κυρία Mary Ward, με το πατρικό όνομα King, γεννήθηκε στους κόλπους μίας οικογένειας με μακρά παράδοση στην επιστήμη. Ο εξάδελφός της, William Parson, είχε κατασκευάσει ένα τηλεσκόπιο που έμελε να είναι το μεγαλύτερο του κόσμου μέχρι το 1917. Η ίδια η Mary, ως παιδί, ήταν μία χαρισματική καλλιτέχνιδα με ιδιαίτερη αδυναμία στην αναπαράσταση εντόμων. Ήταν τόσο λεπτομερής η ζωγραφική της που χρησιμοποιούσε μεγεθυντικό φακό. Ένας αστρονόμος φίλος της οικογένειας, εντυπωσιάστηκε από την δουλειά της και έπεισε τον πατέρα της να της αγοράσει ένα μικροσκόπιο. Έτσι, όσο ο εξάδελφός της διέπρεπε στην παρατήρηση του σύμπαντος, η μικρή Mary εξελίχθηκε σε μία δεινότατη παρατηρήτρια των μικρών μορφών ζωής της γης.
Λάτρευε τη μικροσκόπηση και δημιούργησε τις δικές της διαφάνειες. Επειδή εκείνη την εποχή οι γυναίκες δεν γινόντουσαν αποδεκτές από τα πανεπιστήμια της Αγγλίας, έγραφε απευθείας σε επιστήμονες για τις παρατηρήσεις της και τελικά έγινε μία από τις ελάχιστες γυναίκες που συμπεριελήφθησαν στην λίστα διανομής των ενημερώσεων από την Βασιλική Αστρονομική Κοινότητα. Βλέποντας η Mary ότι υπήρχε η ανάγκη για ένα εικονογραφημένο βιβλίο πάνω στην μικροσκόπηση, κάθισε και το συνέγραψε, ενώ εξέδωσε και διένειμε τα πρώτα 250 αντίτυπα, μόνη της. Μετά την εξάντληση της πρώτης έκδοσης, ένας εκδοτικός οίκος του Λονδίνου εξέδωσε το βιβλίο, το οποίο πήγε τόσο καλά που είχε επανεκδόσεις, μέχρι και το 1880.
Ας κάνουμε μία στάση εδώ και ας μείνουμε σε πράγματα που δεν συνειδητοποιούμε εύκολα όταν τα διαβάζουμε. Τα πανεπιστήμια της εποχής δεν έκαναν δεκτές γυναίκες. Ότι έμαθε η Mary, το έμαθε μόνη της ή αλληλογραφώντας με επιστήμονες. Εξέδωσε ένα βιβλίο μόνη της αρχικά, γιατί δεν είχε καμία πιστοποίηση και ήταν γυναίκα, θανατηφόρος συνδυασμός για τους ακαδημαϊκούς της εποχής. Η γυναίκα αυτή ήξερε τόσα πράγματα για την επιστήμη, αλλά προφανώς δεν ήξερε τι σημαίνει να τα «παρατάει» παρά τις αντιξοότητες.
Στην επιστημονική της οικογένεια, φυσικά λοιπόν και θα υπήρχαν μέλη που θα ασχολούνταν με την αυτοκίνηση, όταν αυτή βρισκόταν στην σφαίρα της φαντασίας τρελών επιστημόνων. Έτσι, τα ξαδέλφια της, οι αδελφοί Parsons, είχαν κατασκευάσει το 1869 ένα ατμοκίνητο αυτοκίνητο το οποίο, μία γυναίκα περίεργη για τα πάντα, φυσικά και θα δοκίμαζε για μία γρήγορη βόλτα.
Τα αυτοκίνητα με ατμομηχανές της εποχής, ήταν αρκετά βαριά, περισσότερο από 14 τόνους. Πόσο μάλλον εκείνα που φτιάχνονταν από ερασιτέχνες, όπως τα αδέλφια Parsons. Κατά τη διάρκεια της βόλτας, φαίνεται πως ο οδηγός πήρε γρήγορα μία κλειστή στροφή, η Mary πετάχτηκε έξω από το όχημα και βρέθηκε κάτω από τις βαριές, σιδερένιες ρόδες του.
Η Mary πέθανε ακαριαία. Και το άδικο στην περίπτωσή της είναι ότι καταγράφηκε ως ο πρώτος άνθρωπος που πέθανε σε αυτοκινητιστικό ατύχημα, όταν έχει κάνει τόση δουλειά στον τομέα της επιστήμης, δουλειά που δεν μπορούσε να αναγνωριστεί, καθώς ήταν γυναίκα και δεν θα μπορούσε να διεκδικήσει κανένα πανεπιστημιακό θώκο την εποχή εκείνη στην Αγγλία.
Δισέγγονή της είναι η ηθοποιός Lalla Ward, μία εκ των πρωταγωνιστριών της γνωστής σειράς του BBC Doctor Who και σύζυγος του εξελικτικού βιολόγου που έχει μείνει στην ιστορία για τις θεωρίες του και τα ντοκιμαντέρ του στο BBC, του Richard Dawkins
Σελίδα από το βιβλίο της Mary Ward με τίτλο "Sketches with the microscope"
Πηγη
Το είδαμε: εδώ