Η λέξη δυσλεξία προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις «δυς», που σημαίνει «δυσκολία» και «λέξη». Πρόκειται για μία Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία που συνεπάγεται δυσχέρειες στην επεξεργασία του γραπτού λόγου, δυσανάλογα επίμονη με την ηλικία και την νοημοσύνη του παιδιού.
Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι οι Δυσλεκτικοί γίνονται εξαιρετικοί επιχειρηματίες; Το 35% των επιχειρηματιών στην Αμερική και το 20% στη Βρετανία έχουν δυσλεξία!
- η δυσλεξία δεν είναι μια ασθένεια, αλλά μία δυσκολία που υπάρχει εκ γενετής
- είναι ένας διαφορετικός τρόπος λειτουργίας του εγκεφάλου που παραμένει έτσι σε όλη τη διάρκεια της ζωή του ατόμου.
- επηρεάζει κυρίως την ανάγνωση και τις γλωσσικές/λεκτικές δεξιότητες.
- τα συμπτώματά της μπορεί να κυμαίνονται από ήπια έως σοβαρά.
- όσο νωρίτερα διαγνωσθεί, τόσο πιο αποτελεσματικά θα αντιμετωπισθούν τα συμπτώματα.
- τα δυσλεκτικά άτομα διαθέτουν πλούσιο συναισθηματικό κόσμο, έχουν πολύ καλή κριτική ικανότητα, έντονους κοινωνικούς προβληματισμούς και σκέφτονται ελεύθερα. Είναι συνήθως άτομα δημιουργικά και συχνά εμφανίζουν καλλιτεχνικές τάσεις.
Τα παιδιά με δυσλεξία παρουσιάζουν: - Αργή διστακτική ανάγνωση, με συχνές επαναλήψεις και έντονους συλλαβισμούς - Δυσκολία στην κατανόηση ενός γραπτού κειμένου - Δυσκολία στην παραγωγή ορθογραφημένης γραφής - Δυσκολία στο να βάλουν τις σκέψεις τους στη σωστή σειρά και να τις αποδώσουν γραπτά.
- Φτωχή μνήμη (βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη)
- Δυσκολίες στην ανάλυση και σύνθεση γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων
- Δυσκολίες στην ανάπτυξη μηχανικών κινήσεων που αφορούν την αυτοεξυπηρέτηση (δέσιμο κορδονιών, κούμπωμα – ξεκούμπωμα)
- Αργούς ρυθμούς επεξεργασίας γνωστικών δεξιοτήτων
- Δυσκολίες στην οργάνωση και διαχείριση του χώρου και του χρόνου
- Δυσκολίες στον προφορικό λόγο (εύρεση κατάλληλης λέξης, συντακτικά λάθη)
- Δυσκολίες στη συγκέντρωση προσοχής
- Δυσκολίες λεπτής κινητικότητας και οπτικοκινητικού συντονισμού
- Δυσκολίες στην απόκτηση μαθηματικών δεξιοτήτων
Αυτό που ενδιαφέρει όλους, γονείς - δασκάλους- παιδαγωγούς είναι το θέμα της αποκατάστασης της δυσλεξίας. Το σημαντικό είναι ότι από τη στιγμή που η ιατρική δεν προτείνει θεραπευτικές μεθόδους η δυσλεξία θεωρείται ένα καθαρά παιδαγωγικό πρόβλημα και αντιμετωπίζεται ως τέτοιο.
Ο εγκέφαλος ενός δυσλεκτικού παιδιού λειτουργεί διαφορετικά από τον εγκέφαλο των άλλων παιδιών– ούτε καλύτερα ούτε χειρότερα - απλά διαφορετικά. Είναι σαν να συγκρίνουμε ένα αυτοκίνητο με μία μοτοσικλέτα. Είναι και τα δύο μέσα που μπορούν να βοηθήσουν ένα δυσλεκτικό παιδί να φθάσει στον προορισμό του, αλλά το καθένα απ' αυτά απαιτεί διαφορετικές δεξιότητες οδήγησης. Ποιό από τα δύο μέσα ταιριάζει καλύτερα στο μυαλό των παιδιών; Τι είδους προσωπικότητες είναι; Σε ποιούς τομείς εμφανίζουν περισσότερα ταλέντα; Σε ποιές περιοχές πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους για την επίτευξη των στόχων τους; Η διάγνωση της Δυσλεξίας είναι μία πινακίδα που δείχνει τη σωστή κατεύθυνση προς την ζωή, ενώ το ταξίδι είναι απόφαση του παιδιού να το ολοκληρώσει με τη βοήθεια του Ειδικού Παιδαγωγού. Το δυσλεκτικό παιδί διαθέτει τις δεξιότητες που απαιτούνται και ο Ειδικός Παιδαγωγός δημιουργεί κίνητρα, και το βοηθάει να ολοκληρώσει το σχολικό ταξίδι μ' επιτυχία.


