Έντονες ήταν οι αντιδράσεις φορέων στην ακύρωση από το ΣτΕ των Π.Δ για τα επαγγελματικά δικαιώματα 17 τμημάτων ΤΕΙ.
Παράνομα έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας πέντε σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων που αφορούσαν την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων πτυχιούχων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.). Κατόπιν αυτού μπλοκάρεται η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων πτυχιούχων 17 τμημάτων της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τ.Ε.Ι.
Πρώτον, οι δικαστές επισημαίνουν ότι ως προϋπόθεση για την άσκηση επαγγέλματος ενός πτυχιούχου των Τ.Ε.Ι. είναι η εγγραφή του ως "μέλους του διευρυμένου Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος" και η χορήγηση της σχετικής άδειας από αυτό.
Όμως, από την ισχύουσα νομοθεσία (νόμοι, Προεδρικά Διατάγματα κ.λπ.) δεν προβλέπεται πουθενά η σύσταση του "διευρυμένου Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος", απλώς η δημιουργία, η οργάνωση, η λειτουργία και οι αρμοδιότητες του επίμαχου Επιμελητηρίου, "προς το παρόν μελετώνται και σχεδιάζονται", σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας.
Κατόπιν αυτών το Συμβούλιο της Επικρατείας υπογραμμίζει ότι μη νομίμως, ανατίθεται η χορήγηση της αδείας άσκησης επαγγέλματος "στο διευρυμένο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος", ήτοι σε φορέα ο οποίος δεν προβλέπεται από το ισχύον δίκαιο".
Δεύτερον, οι δικαστές τονίζουν ότι τα πέντε διατάγματα πρέπει να καθορίζουν, κατά τρόπο σαφή και ορισμένο, τις προϋποθέσεις χορηγήσεως της σχετικής αδείας.
Όμως, τα σχέδια διαταγμάτων, συνεχίζουν οι γνωμοδοτήσεις του ΣτΕ δεν καθορίζουν με σαφήνεια και κατά τρόπο συγκεκριμένο τις προϋποθέσεις αυτές, αλλά "αναφέρουν απλώς ότι η οριοθέτηση του πεδίου ασκήσεως της επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων και η εξέλιξή τους γίνεται με βάση τρία "επίπεδα επιστημονικής, τεχνικής και επαγγελματικής ευθύνης που αντιστοιχούν σε συνήθεις δραστηριότητες, προωθημένες δραστηριότητες και εξειδικευμένες δραστηριότητες" και αναθέτουν τον προσδιορισμό των επιπέδων αυτών "στο διευρυμένο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος", ήτοι σε άλλο φορέα, και μάλιστα μέλλοντα να συσταθεί".
Έτσι και για το δεύτερο αυτό λόγο τα διατάγματα δεν είναι νόμιμα.
Τρίτον, είναι παράνομα τα διατάγματα, καθώς όπως προκύπτει το Συμβούλιο Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ) και το Συμβούλιο Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ) κατά την κοινή συνεδρίασή τους που είχαν τον Ιούλιο του 2010 γνωμοδότησαν για τα πέντε αυτά σχέδια διαταγμάτων που κατατέθηκαν στο ΣτΕ για επεξεργασία μόνο επί των κοινών ρυθμίσεών τους και επί του συνόλου των ρυθμίσεων ορισμένων άλλων διαταγμάτων τα οποία όμως δεν στάλθηκαν στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο για επεξεργασία.
Εφόσον όμως το ΣΑΠΕ και το ΣΑΤΕ κατά την επίμαχη κοινή συνεδρίασή τους δεν γνωμοδότησαν επί του συνόλου των πέντε αυτών διαταγμάτων όπως προβλέπει η νομοθεσία, για το λόγο αυτό κρίθηκαν παράνομα από το ΣτΕ.
Τέταρτον, οι δικαστές σημειώνουν ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία (Ν. 3794/2009) οι προϋποθέσεις ασκήσεως επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων Τ.Ε.Ι., απαιτείται "να προσδιορίζεται, κατά τρόπο σαφή και συγκεκριμένο, το είδος των επαγγελματικών πράξεων, τις οποίες οι πτυχιούχοι δικαιούνται να ασκήσουν".
Επίσης, από τα διατάγματα που θα καθορίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Τ.Ε.Ι. πρέπει να προκύπτει ότι "τα κριτήρια, με βάση τα οποία γίνεται ο καθορισμός της επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων Τ.Ε.Ι., αντιστοιχούν προς τις θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις, τις οποίες έχουν πράγματι αποκτήσει και οι οποίες καθιστούν τους πτυχιούχους ικανούς να ασκήσουν συγκεκριμένη επαγγελματική δραστηριότητα".
Με τα πέντε επίμαχα διατάγματα, υπογραμμίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων συγκεκριμένων, "ρητώς κατονομαζόμενων Τμημάτων των Τ.Ε.Ι., καθώς και από τους πτυχιούχους "των ισότιμων και αντίστοιχων Τμημάτων"". Και συνεχίζουν οι δικαστές: "Η αναφορά, όμως, σε πτυχιούχους "ισότιμων και αντίστοιχων Τμημάτων" προς τα ρητώς κατονομαζόμενα, χωρίς επακριβή προσδιορισμό των άλλων Τμημάτων, τα οποία, άλλωστε, είναι ήδη υφιστάμενα και συνεπώς γνωστά στη Διοίκηση, δεν είναι νόμιμη, διότι με την αόριστη αυτή αναφορά δεν μπορεί να διαγνωσθεί και να αξιολογηθεί εάν η επιτρεπόμενη στους πτυχιούχους των Τμημάτων αυτών επαγγελματική δραστηριότητα στοιχεί προς τις θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις τους, όπως προκύπτουν από το περιεχόμενο των σπουδών τους".
Τα διατάγματα αφορούν την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των εξής Τμημάτων της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τ.Ε.Ι.:
1) Πολιτικών Δομικών Έργων,
2) Πολιτικών Έργων Υποδομής,
3)Τοπογραφίας,
4) Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας,
5) Κλωστοϋφαντουργίας,
6) Οχημάτων,
7) Τεχνολογίας Αεροσκαφών,
8) Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου,
9) Ηλεκτρολογίας,
10) Μηχανολογίας,
11)Ενεργειακής Τεχνολογίας,
12) Αυτοματισμού,
13) Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος,
14) Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης,
15) Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος,
16) Οικολογίας και Περιβάλλοντος,
17) Μηχανικών Ναυπηγικής.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
Το Σ.τ.Ε. όπως ήταν αναμενόμενο, επέστρεψε στο Υπουργείο Παιδείας τα σχέδια ΠΔ για την επαγγελματική κατοχύρωση πτυχιούχων ΤΕΙ προκειμένου αυτά να τροποποιηθούν με βάση τις νομοτεχνικές παρατηρήσεις του, έτσι ώστε να είναι όσο το δυνατόν συμβατά με την ισχύουσα νομοθεσία.
Το Σ.τ.Ε εστιάζει κυρίως στις ρυθμίσεις περί «διευρυμένων επιμελητηρίων», «τεχνικής ευθύνης» κ.λ.π των σχεδίων Π.Δ οι οποίες δεν απορρέουν από εξουσιοδοτικές διατάξεις νόμου.
Δεδομένου ότι μέσω των δημοσιευμάτων, των Μ.Μ.Ε. δίδεται η εντύπωση ότι σταματά ή ακυρώνεται η έκδοση των ΠΔ, οφείλουμε να ενημερώσουμε τους συναδέλφους και την κοινή γνώμη ότι αυτή είναι μια συνήθης πρακτική του Σ.τ.Ε. σε όλα τα σχέδια Π.Δ, που προωθεί προς έκδοση, η εκάστοτε Διοίκηση.
Το αρμόδιο Υπουργείο για να μην έχει προβλήματα εφαρμογής των ΠΔ, είναι υποχρεωμένο να εναρμονίσει τις διατάξεις των σχεδίων με τις νομοτεχνικές παρατηρήσεις του Σ.τ.Ε .
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σημερινά δημοσιεύματα στα Μ.Μ.Ε επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ σχετικά με την αρνητική γνωμοδότηση του Σ.τ.Ε για τα εκκρεμή σχέδια Π.Δ.
Από την πρώτη κιόλας στιγμή της δημοσιοποίησης των Π.Δ, από τον τότε Υφυπουργό Παιδείας κ. Ι. Πανάρετο, η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ είχε εντοπίσει τα νομικά κενά των σχεδίων Π.Δ και τα είχε επισημάνει σε ανακοινώσεις, σε δελτία τύπου, στις Συνόδους των Πρόεδρων Τ.Ε.Ι αλλά και μέσω της αρθρογραφίας του Προέδρου της στον ημερήσιο τύπο.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Ανακοίνωση που είχε εκδώσει η Ένωση στις 6-12-2010 (μια μόλις ημέρα μετά τη δημοσιοποίηση των σχεδίων Π.Δ), μεταξύ των άλλων, τόνιζε: «…η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, με τη μακροχρόνια εμπειρία της στα επαγγελματικά θέματα, προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι θα διαψευστεί κατά τη διαδικασία εφαρμογής των σχετικών Π.Δ, εάν δεν υποχρεώσει την Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΠΘ να τροποποιήσει τα επίμαχα σημεία των σχετικών διατάξεων…»
Παρότι η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ γνώριζε επακριβώς ποια είναι τα νομικά κενά των σχεδίων Π.Δ και είχε ενημερώσει σχετικά το Υπουργείο Παιδείας, η πολιτική ηγεσία τα έστειλε, χωρίς τις απαραίτητες βελτιώσεις, στο Σ.τ.Ε.
Επομένως τι θα πρέπει να καταλογίσουμε στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας: προχειρότητα, ανικανότητα ή ότι έδειξε εμπιστοσύνη σε δικολάβους συμβούλους της;
Υπενθυμίζουμε ότι στα πλαίσια του 19ου Τακτικού Συνεδρίου της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, ο τότε Υφυπουργός Παιδείας είχε ανακοινώσει την αποστολή των σχεδίων Π.Δ στο Σ.τ.Ε, δηλώνοντας ότι έχει εξασφαλίσει την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου, το οποίο προφανώς είχε διαβεβαιώσει ο ίδιος για την επιτυχία του εγχειρήματος του...
Οι θιασώτες των διευρυμένων επιμελητηρίων, των επιπέδων τεχνικής ευθύνης κ.λ.π διαψεύδονται από το Σ.τ.Ε, καθώς αυτό αξιολογεί αρνητικά τις εν λόγω διατάξεις. Διατάξεις οι οποίες δεν έχουν έρεισμα στην υπάρχουσα νομοθεσία.
Τέτοιες προβλέψεις θα είχαν θέση σε ένα σχέδιο νόμου για το πλαίσιο πιστοποίησης όλων των πτυχιούχωνΑνώτατης Εκπαίδευσης.
Επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά προς κάθε κατεύθυνση (είτε πρόκειται για ορισμένες Διοικήσεις των Τ.Ε.Ι, είτε για φοιτητές, είτε για μέλη της Ένωσης, είτε για την πολική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας) ότι, η μόνη λύση για τον τερματισμό της ομηρίας των Πτυχιούχων Τ.Ε.Ι, είναι η προώθηση των σχεδίων Π.Δ όπως αυτά εγκρίθηκαν από το Σ.Α.Τ.Ε το Δεκέμβριο του 2008 (ως προς το περιεχόμενο τους), στα οποία πρέπει να συμπεριληφθούν οι προβλέψεις για το φορέα και την αδειοδότηση των πτυχιούχων που υπήρχαν στα αντίστοιχα σχέδια Π.Δ του 2003 με τις υπογραφές όλων των τότε συναρμόδιων Υπουργών.
Μετά την ψήφιση του νέου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση οι εμπλεκόμενοι φορείς (Ενώσεις πτυχιούχων, Διοικήσεις Τ.Ε.Ι, φοιτητές) θα πρέπει να επανεξετάσουν τη στρατηγική και την τακτική τους ως προς την εξέλιξη των Ιδρυμάτων αλλά και ως προς τα εκκρεμή επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων.
Για να μην εμπαίζονται άλλο οι πτυχιούχοι των Τ.Ε.Ι, απαιτούμε άμεσα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας:
Δυστυχώς, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, χάθηκε, πολύτιμος χρόνος για τους πτυχιούχους και δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για πειραματισμούς.
Λύσεις υπάρχουν αρκεί το υπουργείο να απεγκλωβιστεί από τα κελεύσματα της γνώστης συντεχνίας.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚOY TOMEA ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Στις 6/9/2011 όπως ανακοινώθηκε από το ΣΤΕ εκδόθηκαν από το Ε' Τμήμα του μια σειρά γνωμοδοτήσεων (202, 206 / 2011) που αφορούσαν τα Σχέδια Π.Δ. για το πλαίσιο άσκησης επαγγέλματος των Μηχανικώναποφοίτων ΤΕΙ και είχαν αποσταλεί από τον Φεβρουάριο του 2011 από το Υπουργείο Παιδείας.
Καταρχήν όπως διαπιστώσαμε οι βασικές επισημάνσεις που γίνονται από το Συμβούλιο της Επικρατείας είναι ταυτόσημες με αυτές που από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την έκδοση πλαισίου επαγγέλματος των Μηχανικών ΤΕΙ αλλά και άλλων ειδικοτήτων, η Ομοσπονδίας μας είχε επισημάνει προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και είχαν σχέση με την έκδοση της άδειας άσκησης επαγγέλματος από το λεγόμενο διευρυμένο ΤΕΕ, τα λεγόμενα επίπεδα επαγγελματικής ευθύνης όπως και με λοιπές νομοτεχνικές ελλείψεις (ελλείψεις γνωμοδοτήσεων ΣΑΠΕ – ΣΑΤΕ κλπ).
'Όλα τα παραπάνω κρίθηκαν απορριπτέα από το Συμβούλιο της Επικρατείας από την στιγμή που δεν είχαν προβλεφθεί από Νομοθετικές ρυθμίσεις.
Πληρέστερη ενημέρωση για το θέμα αυτό θα ακολουθήσει όταν θα έχουμε την δυνατότητα επεξεργασίας των γνωμοδοτήσεων μετά την αποστολή τους στο Υπουργείο Παιδείας.
Συνάδελφοι,
Σήμερα αισθανόμαστε πλήρως δικαιωμένοι ως προς την επιλογή μας να καταθέσουμε τον Φεβρουάριο 2011 Υπόμνημα προς το Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, κάνοντας μία σειρά επισημάνσεων για όλα τα προβλήματα τα οποία θα δημιουργούσαν τα Σχέδια Π.Δ. εφόσον εγκρινόταν και τα οποία θα ήταν ανεφάρμοστα λόγω της αοριστίας τους για όλους, αφού παρέπεμπαν σε μελλοντικές ρυθμίσεις, ήταν δε παράλληλα υποτιμητικά και απαξιωτικά για τις δύο ειδικότητες των τμημάτων Πολιτικών Μηχανικών και Τοπογράφων.
Συνάδελφοι,
Όπως ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση με Νομοθετική ρύθμιση που θα προωθηθεί άμεσα θα προχωρήσει σε πλήρες άνοιγμα των επαγγελμάτων και ενώ υποτίθεται ότι στο τομέα αυτό υπό την πίεση της τρόικας εξευρωπαϊζόμαστε, δεκάδες χιλιάδες απόφοιτοι Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας εξακολουθούμε για τέσσερις δεκαετίες σχεδόν να είμαστε όμηροι της πολιτείας, των κυβερνήσεων και των συντεχνιών που τελικά μάλλον αυτές κυβερνάνε.
Για μια ακόμα φορά καλούμε όλους τους φορείς των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων να ξεκινήσουμε έναν ειλικρινή διάλογο προκειμένου να εξευρεθούν λύσεις για τα χρόνια προβλήματα μας.
Για το Δ.Σ. της Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.
Ο Πρόεδρος
Κων/νος Αγγελίδης
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΣΥ.Μ.Α.Τ.Ε.
AΘΗΝΑ 07/09/2011
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – Σχετικά με την απόρριψη των Προεδρικών Διαταγμάτων κατοχύρωσης επαγγελματικών δικαιωμάτων ΤΕΙ από το ΣτΕ
Όπως ίσως ήδη γνωρίζετε, το ΣτΕ επί της ουσίας "ακύρωσε" και επέστρεψε πίσω στο Υπουργείο Παιδείας τα 5 σχέδια Π.Δ. που αφορούσαν -υποτίθεται- στην επαγγελματική κατοχύρωση των πτυχιούχων μηχανικών ΤΕΙ. Θυμίζουμε πως τα εν λόγω σχέδια Π.Δ. είχαν συνταχθεί επί των ημερών του κ. Πανάρετου υπό το πρίσμα μιας πρωτοφανούς παράστασης κοροϊδίας που παίχτηκε για ακόμα μια φορά σε βάρος των πτυχιούχων μηχανικών. Για να μην ξεχνάμε λοιπόν, θυμίζουμε πως ο κος Πανάρετος είχε θέσει τις μέρες εκείνες σε δημόσια διαβούλευση (μέσω διαδικτύου) τα σχέδια Π.Δ. που είχαν ήδη εγκριθεί ομόφωνα από τις αρμόδιες επιτροπές (ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ), είχαν τη σύμφωνη γνώμη των κλαδικών ενώσεων και ήταν αποτέλεσμα πολύχρονης διαβούλευσης και μελέτης. Τα εν λόγω σχέδια Π.Δ. (τα εγκεκριμένα δηλαδή από το ΣΑΤΕ) είχαν συνταχθεί με σαφής όρους και προϋποθέσεις, προσδιόριζαν με σαφήνεια το εύρος της επαγγελματικής δραστηριοποίησης των μηχανικών ΤΕΙ και παρά τις όποιες ενστάσεις μας, (κυρίως σε ότι αφορούσαν στο Π.Δ. για τους συναδέλφους μηχανικούς δομικών έργων και έργων υποδομής), θεωρούσαμε και εμείς πως πρόκειται για μια σοβαρή δουλειά που είχε μάλιστα την έγκριση των αρμόδιων επιστημονικών επιτροπών και έδινε μια λύση στο φλέγον ζήτημα της επαγγελματικής μας υπόστασης. Αυτό όμως που τελικά συνέβη τότε ήταν ο κος Πανάρετος μέσα σε μια νύχτα (και ενώ είχε αναρτημένα προς διαβούλευση για μήνες τα εγκεκριμένα από το ΣΑΤΕ σχέδια Π.Δ.) να εμφανίσει ξαφνικά κάποια άλλα σχέδια Π.Δ. που μιλάγανε για θεσμικά όργανα που δεν υπάρχουν (αλλά θα συσταθούν στο μέλλον), για κάποιο "διευρυμένο ΤΕΕ" που επίσης δεν υπήρχε αλλά θα ..."υπήρχε" στο μέλλον, για ασαφείς όρους σε ότι αφορά στο πλαίσιο άσκησης επαγγέλματος και γενικά μια σειρά από αοριστίες σαν αυτές που έχουμε συνηθίσει χρόνια τώρα να βλέπουμε. Ο ΣΥΜΑΤΕ είχε από τότε καταγγείλει τον απροκάλυπτο τρόπο με τον οποίο αποσύρθηκαν τα εγκεκριμένα από το ΣΑΤΕ σχέδια Π.Δ. και αντικαταστάθηκαν από αυτά που μόλις ακυρώθηκαν από το ΣτΕ.
Η ακύρωσή των εν λόγω Π.Δ. από το ΣτΕ ήταν αναμενόμενη. Αποτελεί δε, τρανή δικαίωση των θέσεων μας όταν εξ αρχής λέγαμε πως πρόκειται για Π.Δ. κυριολεκτικά της "πλάκας" που παραπέμπουν το φλέγον ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων στη καλένδες και το ..."μακρινό" μέλλον ενώ στερούνται και νομοτεχνικής στήριξης. Αποτελεί επίσης απόδειξη της ανικανότητας του κ. Πανάρετου και των συνεργατών του να δώσουν σοβαρή και σαφής λύση στο θέμα.
Ύστερα από τις εξελίξεις αυτές ζητάμε για ακόμα μια φορά την απόσυρση των προσφάτως ακυρωμένων Π.Δ. του κ. Πανάρετου και την άμεση (επανα)προώθηση των σχεδίων Π.Δ. που είχε εγκρίνει το ΣΑΤΕ και οι αρμόδιες επιτροπές ώστε να υπογραφούν άμεσα και να δοθεί λύση στο χρόνιο πρόβλημα της επαγγελματικής ομηρίας χιλιάδων συναδέλφων μας. Αρκετά έχει κρατήσει ο εμπαιγμός και η κοροϊδία των μηχανικών ΤΕ και οι επί 30 χρόνια αέναες συζητήσεις και δημόσιες διαβουλεύσεις.
Πιστεύουμε ότι έφτασε η ώρα να ενωθούν όλοι οι φορείς των ΤΕΙ , πτυχιούχοι – φοιτητές και καθηγητές και να δώσουμε από κοινού τη δική μας δυναμική απάντηση σ' αυτούς που χρόνια τώρα μας πολεμάνε και εκμεταλλεύονται την ανοχή μας.
Η απολογία του Γ. Πανάρετου για την ακύρωση από το ΣτΕ των Π.Δ για τα επαγγελματικά δικαιώματα 17 τμημάτων ΤΕΙ
«Πίστευα όμως ότι μέχρι να ιδρυθεί το διευρυμένο ΤΕΕ θα έπρεπε οι απόφοιτοι των ΤΕΙ να έχουν τουλάχιστον κάποιες θεσμοθετημένες επαγγελματικές δυνατότητες (τις οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν μετα την ίδρυση των ενιαίων επιμελητηριακών φορέων). Για τον λόγο αυτό και προχώρησα τα ΠΔ που έτσι κι' αλλιώς απαιτούνται διαδικαστικά» απολογείται μία ημέρα μετά την ακύρωση από το ΣτΕ των Προεδρικών Διαταγμάτων ο υπεύθυνος για την κατάρτιση των Προεδρικών Διαταγμάτων για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων 17 τμημάτων της ΣΤΕΦ των ΤΕΙ πρώην υφυπουργός Παιδείας Γιάννης Πανάρετος. Ειδικότερα η απολογία του κ. Πανάρετου προς την κοινότητα των ΤΕΙ έχει ως εξής:
Από τα σχόλια στο μπλογκ, πληροφορήθηκα την απόφαση του ΣτΕ σε σχέση με τα ΠΔ που αφορούν επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων ΤΕΙ.
Δεν έχω διαβάσει την πλήρη απόφαση για να μπορέσω να τοποθετηθώ αναλυτικά. Αισθάνομαι όμως την ανάγκη να κάνω μια κατ' αρχήν τοποθέτηση με βάση όσα διάβασα, δεδομένου ότι είχα την ευθύνη του χειρισμού αυτού του θέματος.
Κατ' αρχήν, να θυμίσω τα δεδομένα: Επί 30 σχεδόν χρόνια δεν είχαν χορηγηθεί επαγγελματικά δικαιώματα σε αποφοίτους ιδρυμάτων που η ίδια η πολιτεία είχε ιδρύσει. Δεν θα υπεισέλθω στους λόγους γιατί είναι γνωστοί και αναφέρονται κυρίως στην προχειρότητα με την οποία ιδρύονταν τμήματα και ιδρύματα χωρίς να έχουν ληφθεί υπ' όψη οι συνέπειες των αποφάσεων αυτών και οι προεκτάσεις τους. Οι πολιτικοί απέφευγαν να ασχοληθούν με την ουσία του προβλήματος γιατί η αντιμετώπισή του προκαλούσε τεράστιες αντιδράσεις σε αντικρουόμενα συμφέροντα ισχυρών συντεχνιών. Σε ορισμένες περιπτώσεις έγιναν κάποιες προσπάθειες αλλά σταμάτησαν είτε στα συναρμόδια υπουργεία είτε στο ΣτΕ. Η τελευταία προσπάθεια έγινε επί υπουργίας Ταλιαδούρου. Απλά τα σχέδια αυτά πήγαν μέχρι τα γραφεία των συναρμοδίων υπουργείων και έμειναν εκεί επί μήνες.
Κατά την διάρκεια της θητείας μου, έκανα κάθε δυνατή προσπάθεια για να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα. Και η λύση αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από την πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων από τους αρμόδιους επιμελητηριακούς φορείς. Αυτή είναι η διεθνής πρακτική και σωστά γίνεται έτσι. Δεν μπορεί ενας Υφυπουργός ή ένας ΓΓ να αποφασίζει μηχανιστικά ότι οι πτυχιούχοι όλων των τμημάτων ενός γνωστικού αντικειμένου, ανεξάρτητα από τα προσόντα τους, τις ικανότητές τους και την απόδοσή τους, θα μπορούν να κάνουν συγκεκριμένες και αυστηρά προσδιορισμένες με νόμο (!) δραστηριότητες που δεν μπορούν να μεταβληθούν σε όλη τους την ζωή (!) ανεξάρτητα από τα προσόντα και τις επιπλέον γνώσεις που εν τω μεταξύ απέκτησαν. Ετσι, είχαμε φτάσει στις φαιδρότητες κάποιος να μπορεί να κτίσει ενα όροφο και κάποιος άλλος δύο ανάλογα με τον τίτλο που είχε αποκτήσει!
Για πρώτη φορά, έγιναν επιτροπές με συμμετοχή πρυτάνεων και προέδρων ΤΕΙ, αλλά και εκπροσώπων των φορέων και των συναρμοδίων υπουργείων που συζήτησαν την ουσία του προβλήματος. Ολα τα σχέδια ΠΔ δημοσιοποιήθηκαν πριν από την οριστικοποίησή τους και δόθηκε η δυνατότητα σχολιασμού σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η δημόσια διαβούλευση έγινε σε δύο φάσεις, πριν και μετά την συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Οι σχετικές αναρτήσεις είχαν περισσότερες από 50000 επισκέψεις με 1700 περίπου σχόλια. Για πρώτη φορά επίσης, τα σχέδια αυτά συζητήθηκαν σε κοινή συνεδρίαση των τομέων πανεπιστημικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.
Αμέσως μετά την υπογραφή τους και την υποβολή τους στο ΣτΕ, ξεκίνησε η διαβούλευση για τον δυσκολότερο επιμελητηριακό φορέα, αυτόν των μηχανικών. Η σελίδα της διαβούλευσης έχει περισσότερες από 21000 επισκέψεις, ενώ διατυπώθηκαν 300 περίπου σχόλια. Με βάση αυτά, διαμορφώθηκε ένα τελικό σχέδιο για την διεύρυνση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, το οποίο πρέπει να πάρει την μορφή νομοσχεδίου. Ο ανασχηματισμός που μεσολάβησε καθυστέρησε την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας.
Η βασική επομένως αιτίαση της αρνητικής γνωμοδότησης του ΣτΕ βασίζεται στην έλλειψη αυτού του διευρυμένου φορέα. (Οι υπόλοιπες αιτιάσεις είναι δευτερεύουσες και εύκολα αντιμετωπίσιμες. Θα τις σχολιάσω όμως όταν πάρω τα χέρια μου την γνωμοδότηση). Εξήγησα τους λόγους της καθυστέρησης ίδρυσης του διευρυμένου αυτού φορέα. Πίστευα όμως ότι μέχρι να ιδρυθεί ο φορέας αυτός θα έπρεπε οι απόφοιτοι των ΤΕΙ να έχουν τουλάχιστον κάποιες θεσμοθετημένες επαγγελματικές δυνατότητες (τις οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν μετα την ίδρυση των ενιαίων επιμελητηριακών φορέων). Για τον λόγο αυτό και προχώρησα τα ΠΔ που έτσι κι' αλλιώς απαιτούνται διαδικαστικά.
Κατά την διάρκεια της υπουργικής μου θητείας, έκανα ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για την ουσιαστική επίλυση αυτού του μεγάλου κοινωνικού προβλήματος. Θα εξακολουθήσω να κάνω ό,τι μπορώ, ανεξάρτητα από επίσημη ιδιότητα, για να κλείσει η μεγάλη και απαράδεκτη αυτή εκκρεμότητα.
Παράνομα έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας πέντε σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων που αφορούσαν την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων πτυχιούχων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.). Κατόπιν αυτού μπλοκάρεται η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων πτυχιούχων 17 τμημάτων της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τ.Ε.Ι.
Πρώτον, οι δικαστές επισημαίνουν ότι ως προϋπόθεση για την άσκηση επαγγέλματος ενός πτυχιούχου των Τ.Ε.Ι. είναι η εγγραφή του ως "μέλους του διευρυμένου Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος" και η χορήγηση της σχετικής άδειας από αυτό.
Όμως, από την ισχύουσα νομοθεσία (νόμοι, Προεδρικά Διατάγματα κ.λπ.) δεν προβλέπεται πουθενά η σύσταση του "διευρυμένου Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος", απλώς η δημιουργία, η οργάνωση, η λειτουργία και οι αρμοδιότητες του επίμαχου Επιμελητηρίου, "προς το παρόν μελετώνται και σχεδιάζονται", σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας.
Κατόπιν αυτών το Συμβούλιο της Επικρατείας υπογραμμίζει ότι μη νομίμως, ανατίθεται η χορήγηση της αδείας άσκησης επαγγέλματος "στο διευρυμένο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος", ήτοι σε φορέα ο οποίος δεν προβλέπεται από το ισχύον δίκαιο".
Δεύτερον, οι δικαστές τονίζουν ότι τα πέντε διατάγματα πρέπει να καθορίζουν, κατά τρόπο σαφή και ορισμένο, τις προϋποθέσεις χορηγήσεως της σχετικής αδείας.
Όμως, τα σχέδια διαταγμάτων, συνεχίζουν οι γνωμοδοτήσεις του ΣτΕ δεν καθορίζουν με σαφήνεια και κατά τρόπο συγκεκριμένο τις προϋποθέσεις αυτές, αλλά "αναφέρουν απλώς ότι η οριοθέτηση του πεδίου ασκήσεως της επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων και η εξέλιξή τους γίνεται με βάση τρία "επίπεδα επιστημονικής, τεχνικής και επαγγελματικής ευθύνης που αντιστοιχούν σε συνήθεις δραστηριότητες, προωθημένες δραστηριότητες και εξειδικευμένες δραστηριότητες" και αναθέτουν τον προσδιορισμό των επιπέδων αυτών "στο διευρυμένο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος", ήτοι σε άλλο φορέα, και μάλιστα μέλλοντα να συσταθεί".
Έτσι και για το δεύτερο αυτό λόγο τα διατάγματα δεν είναι νόμιμα.
Τρίτον, είναι παράνομα τα διατάγματα, καθώς όπως προκύπτει το Συμβούλιο Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ) και το Συμβούλιο Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ) κατά την κοινή συνεδρίασή τους που είχαν τον Ιούλιο του 2010 γνωμοδότησαν για τα πέντε αυτά σχέδια διαταγμάτων που κατατέθηκαν στο ΣτΕ για επεξεργασία μόνο επί των κοινών ρυθμίσεών τους και επί του συνόλου των ρυθμίσεων ορισμένων άλλων διαταγμάτων τα οποία όμως δεν στάλθηκαν στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο για επεξεργασία.
Εφόσον όμως το ΣΑΠΕ και το ΣΑΤΕ κατά την επίμαχη κοινή συνεδρίασή τους δεν γνωμοδότησαν επί του συνόλου των πέντε αυτών διαταγμάτων όπως προβλέπει η νομοθεσία, για το λόγο αυτό κρίθηκαν παράνομα από το ΣτΕ.
Τέταρτον, οι δικαστές σημειώνουν ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία (Ν. 3794/2009) οι προϋποθέσεις ασκήσεως επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων Τ.Ε.Ι., απαιτείται "να προσδιορίζεται, κατά τρόπο σαφή και συγκεκριμένο, το είδος των επαγγελματικών πράξεων, τις οποίες οι πτυχιούχοι δικαιούνται να ασκήσουν".
Επίσης, από τα διατάγματα που θα καθορίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Τ.Ε.Ι. πρέπει να προκύπτει ότι "τα κριτήρια, με βάση τα οποία γίνεται ο καθορισμός της επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων Τ.Ε.Ι., αντιστοιχούν προς τις θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις, τις οποίες έχουν πράγματι αποκτήσει και οι οποίες καθιστούν τους πτυχιούχους ικανούς να ασκήσουν συγκεκριμένη επαγγελματική δραστηριότητα".
Με τα πέντε επίμαχα διατάγματα, υπογραμμίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας των πτυχιούχων συγκεκριμένων, "ρητώς κατονομαζόμενων Τμημάτων των Τ.Ε.Ι., καθώς και από τους πτυχιούχους "των ισότιμων και αντίστοιχων Τμημάτων"". Και συνεχίζουν οι δικαστές: "Η αναφορά, όμως, σε πτυχιούχους "ισότιμων και αντίστοιχων Τμημάτων" προς τα ρητώς κατονομαζόμενα, χωρίς επακριβή προσδιορισμό των άλλων Τμημάτων, τα οποία, άλλωστε, είναι ήδη υφιστάμενα και συνεπώς γνωστά στη Διοίκηση, δεν είναι νόμιμη, διότι με την αόριστη αυτή αναφορά δεν μπορεί να διαγνωσθεί και να αξιολογηθεί εάν η επιτρεπόμενη στους πτυχιούχους των Τμημάτων αυτών επαγγελματική δραστηριότητα στοιχεί προς τις θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις τους, όπως προκύπτουν από το περιεχόμενο των σπουδών τους".
Τα διατάγματα αφορούν την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των εξής Τμημάτων της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τ.Ε.Ι.:
1) Πολιτικών Δομικών Έργων,
2) Πολιτικών Έργων Υποδομής,
3)Τοπογραφίας,
4) Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας,
5) Κλωστοϋφαντουργίας,
6) Οχημάτων,
7) Τεχνολογίας Αεροσκαφών,
8) Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου,
9) Ηλεκτρολογίας,
10) Μηχανολογίας,
11)Ενεργειακής Τεχνολογίας,
12) Αυτοματισμού,
13) Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος,
14) Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης,
15) Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος,
16) Οικολογίας και Περιβάλλοντος,
17) Μηχανικών Ναυπηγικής.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
Το Σ.τ.Ε. όπως ήταν αναμενόμενο, επέστρεψε στο Υπουργείο Παιδείας τα σχέδια ΠΔ για την επαγγελματική κατοχύρωση πτυχιούχων ΤΕΙ προκειμένου αυτά να τροποποιηθούν με βάση τις νομοτεχνικές παρατηρήσεις του, έτσι ώστε να είναι όσο το δυνατόν συμβατά με την ισχύουσα νομοθεσία.
Το Σ.τ.Ε εστιάζει κυρίως στις ρυθμίσεις περί «διευρυμένων επιμελητηρίων», «τεχνικής ευθύνης» κ.λ.π των σχεδίων Π.Δ οι οποίες δεν απορρέουν από εξουσιοδοτικές διατάξεις νόμου.
Δεδομένου ότι μέσω των δημοσιευμάτων, των Μ.Μ.Ε. δίδεται η εντύπωση ότι σταματά ή ακυρώνεται η έκδοση των ΠΔ, οφείλουμε να ενημερώσουμε τους συναδέλφους και την κοινή γνώμη ότι αυτή είναι μια συνήθης πρακτική του Σ.τ.Ε. σε όλα τα σχέδια Π.Δ, που προωθεί προς έκδοση, η εκάστοτε Διοίκηση.
Το αρμόδιο Υπουργείο για να μην έχει προβλήματα εφαρμογής των ΠΔ, είναι υποχρεωμένο να εναρμονίσει τις διατάξεις των σχεδίων με τις νομοτεχνικές παρατηρήσεις του Σ.τ.Ε .
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σημερινά δημοσιεύματα στα Μ.Μ.Ε επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ σχετικά με την αρνητική γνωμοδότηση του Σ.τ.Ε για τα εκκρεμή σχέδια Π.Δ.
Από την πρώτη κιόλας στιγμή της δημοσιοποίησης των Π.Δ, από τον τότε Υφυπουργό Παιδείας κ. Ι. Πανάρετο, η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ είχε εντοπίσει τα νομικά κενά των σχεδίων Π.Δ και τα είχε επισημάνει σε ανακοινώσεις, σε δελτία τύπου, στις Συνόδους των Πρόεδρων Τ.Ε.Ι αλλά και μέσω της αρθρογραφίας του Προέδρου της στον ημερήσιο τύπο.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Ανακοίνωση που είχε εκδώσει η Ένωση στις 6-12-2010 (μια μόλις ημέρα μετά τη δημοσιοποίηση των σχεδίων Π.Δ), μεταξύ των άλλων, τόνιζε: «…η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, με τη μακροχρόνια εμπειρία της στα επαγγελματικά θέματα, προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι θα διαψευστεί κατά τη διαδικασία εφαρμογής των σχετικών Π.Δ, εάν δεν υποχρεώσει την Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΠΘ να τροποποιήσει τα επίμαχα σημεία των σχετικών διατάξεων…»
Παρότι η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ γνώριζε επακριβώς ποια είναι τα νομικά κενά των σχεδίων Π.Δ και είχε ενημερώσει σχετικά το Υπουργείο Παιδείας, η πολιτική ηγεσία τα έστειλε, χωρίς τις απαραίτητες βελτιώσεις, στο Σ.τ.Ε.
Επομένως τι θα πρέπει να καταλογίσουμε στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας: προχειρότητα, ανικανότητα ή ότι έδειξε εμπιστοσύνη σε δικολάβους συμβούλους της;
Υπενθυμίζουμε ότι στα πλαίσια του 19ου Τακτικού Συνεδρίου της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, ο τότε Υφυπουργός Παιδείας είχε ανακοινώσει την αποστολή των σχεδίων Π.Δ στο Σ.τ.Ε, δηλώνοντας ότι έχει εξασφαλίσει την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου, το οποίο προφανώς είχε διαβεβαιώσει ο ίδιος για την επιτυχία του εγχειρήματος του...
Οι θιασώτες των διευρυμένων επιμελητηρίων, των επιπέδων τεχνικής ευθύνης κ.λ.π διαψεύδονται από το Σ.τ.Ε, καθώς αυτό αξιολογεί αρνητικά τις εν λόγω διατάξεις. Διατάξεις οι οποίες δεν έχουν έρεισμα στην υπάρχουσα νομοθεσία.
Τέτοιες προβλέψεις θα είχαν θέση σε ένα σχέδιο νόμου για το πλαίσιο πιστοποίησης όλων των πτυχιούχωνΑνώτατης Εκπαίδευσης.
Επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά προς κάθε κατεύθυνση (είτε πρόκειται για ορισμένες Διοικήσεις των Τ.Ε.Ι, είτε για φοιτητές, είτε για μέλη της Ένωσης, είτε για την πολική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας) ότι, η μόνη λύση για τον τερματισμό της ομηρίας των Πτυχιούχων Τ.Ε.Ι, είναι η προώθηση των σχεδίων Π.Δ όπως αυτά εγκρίθηκαν από το Σ.Α.Τ.Ε το Δεκέμβριο του 2008 (ως προς το περιεχόμενο τους), στα οποία πρέπει να συμπεριληφθούν οι προβλέψεις για το φορέα και την αδειοδότηση των πτυχιούχων που υπήρχαν στα αντίστοιχα σχέδια Π.Δ του 2003 με τις υπογραφές όλων των τότε συναρμόδιων Υπουργών.
Μετά την ψήφιση του νέου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση οι εμπλεκόμενοι φορείς (Ενώσεις πτυχιούχων, Διοικήσεις Τ.Ε.Ι, φοιτητές) θα πρέπει να επανεξετάσουν τη στρατηγική και την τακτική τους ως προς την εξέλιξη των Ιδρυμάτων αλλά και ως προς τα εκκρεμή επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων.
Για να μην εμπαίζονται άλλο οι πτυχιούχοι των Τ.Ε.Ι, απαιτούμε άμεσα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας:
- Να πάψει να ακούει εκείνες τις Διοικήσεις των Τ.Ε.Ι που τη διαβεβαίωναν μέχρι χθες για την ορθότητα των διατάξεων των σχεδίων Π.Δ.
- Να αποκαταστήσει σχέσεις συνεργασίας με τους άμεσα ενδιαφερόμενους, διότι διαθέτουν γνώση και εμπειρία για τα θέματα αυτά και οι απόψεις τους θα της είναι χρήσιμες.
- Όσο διατηρούνται οι δυο Τομείς στα Α.Ε.Ι (Τεχνολογικός και Πανεπιστημιακός) αναγκαστικά πρέπει να δημιουργηθούν αντίστοιχα Νομικά Πρόσωπα – Επιμελητήρια για τους πτυχιούχους των έξι Σχολών Τ.Ε.Ι.
- Η Κυβέρνηση να προχωρήσει στην αναμόρφωση της αναχρονιστικής νομοθεσίας (1930 έως 1980) που αναφέρεται σε ολιστικά επαγγελματικά δικαιώματα ειδικοτήτων Πολυτεχνικών, Γεωπονικών αλλά και των Οικονομικών Σχολών υπό το πρίσμα του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας και με βάση τα σημερινά προγράμματα σπουδών στα Τ.Ε.Ι και στα Πανεπιστήμια.
Δυστυχώς, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, χάθηκε, πολύτιμος χρόνος για τους πτυχιούχους και δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για πειραματισμούς.
Λύσεις υπάρχουν αρκεί το υπουργείο να απεγκλωβιστεί από τα κελεύσματα της γνώστης συντεχνίας.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚOY TOMEA ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Στις 6/9/2011 όπως ανακοινώθηκε από το ΣΤΕ εκδόθηκαν από το Ε' Τμήμα του μια σειρά γνωμοδοτήσεων (202, 206 / 2011) που αφορούσαν τα Σχέδια Π.Δ. για το πλαίσιο άσκησης επαγγέλματος των Μηχανικώναποφοίτων ΤΕΙ και είχαν αποσταλεί από τον Φεβρουάριο του 2011 από το Υπουργείο Παιδείας.
Καταρχήν όπως διαπιστώσαμε οι βασικές επισημάνσεις που γίνονται από το Συμβούλιο της Επικρατείας είναι ταυτόσημες με αυτές που από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την έκδοση πλαισίου επαγγέλματος των Μηχανικών ΤΕΙ αλλά και άλλων ειδικοτήτων, η Ομοσπονδίας μας είχε επισημάνει προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και είχαν σχέση με την έκδοση της άδειας άσκησης επαγγέλματος από το λεγόμενο διευρυμένο ΤΕΕ, τα λεγόμενα επίπεδα επαγγελματικής ευθύνης όπως και με λοιπές νομοτεχνικές ελλείψεις (ελλείψεις γνωμοδοτήσεων ΣΑΠΕ – ΣΑΤΕ κλπ).
'Όλα τα παραπάνω κρίθηκαν απορριπτέα από το Συμβούλιο της Επικρατείας από την στιγμή που δεν είχαν προβλεφθεί από Νομοθετικές ρυθμίσεις.
Πληρέστερη ενημέρωση για το θέμα αυτό θα ακολουθήσει όταν θα έχουμε την δυνατότητα επεξεργασίας των γνωμοδοτήσεων μετά την αποστολή τους στο Υπουργείο Παιδείας.
Συνάδελφοι,
Σήμερα αισθανόμαστε πλήρως δικαιωμένοι ως προς την επιλογή μας να καταθέσουμε τον Φεβρουάριο 2011 Υπόμνημα προς το Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, κάνοντας μία σειρά επισημάνσεων για όλα τα προβλήματα τα οποία θα δημιουργούσαν τα Σχέδια Π.Δ. εφόσον εγκρινόταν και τα οποία θα ήταν ανεφάρμοστα λόγω της αοριστίας τους για όλους, αφού παρέπεμπαν σε μελλοντικές ρυθμίσεις, ήταν δε παράλληλα υποτιμητικά και απαξιωτικά για τις δύο ειδικότητες των τμημάτων Πολιτικών Μηχανικών και Τοπογράφων.
Συνάδελφοι,
Όπως ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση με Νομοθετική ρύθμιση που θα προωθηθεί άμεσα θα προχωρήσει σε πλήρες άνοιγμα των επαγγελμάτων και ενώ υποτίθεται ότι στο τομέα αυτό υπό την πίεση της τρόικας εξευρωπαϊζόμαστε, δεκάδες χιλιάδες απόφοιτοι Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας εξακολουθούμε για τέσσερις δεκαετίες σχεδόν να είμαστε όμηροι της πολιτείας, των κυβερνήσεων και των συντεχνιών που τελικά μάλλον αυτές κυβερνάνε.
Για μια ακόμα φορά καλούμε όλους τους φορείς των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων να ξεκινήσουμε έναν ειλικρινή διάλογο προκειμένου να εξευρεθούν λύσεις για τα χρόνια προβλήματα μας.
Για το Δ.Σ. της Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.
Ο Πρόεδρος
Κων/νος Αγγελίδης
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΣΥ.Μ.Α.Τ.Ε.
AΘΗΝΑ 07/09/2011
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – Σχετικά με την απόρριψη των Προεδρικών Διαταγμάτων κατοχύρωσης επαγγελματικών δικαιωμάτων ΤΕΙ από το ΣτΕ
Όπως ίσως ήδη γνωρίζετε, το ΣτΕ επί της ουσίας "ακύρωσε" και επέστρεψε πίσω στο Υπουργείο Παιδείας τα 5 σχέδια Π.Δ. που αφορούσαν -υποτίθεται- στην επαγγελματική κατοχύρωση των πτυχιούχων μηχανικών ΤΕΙ. Θυμίζουμε πως τα εν λόγω σχέδια Π.Δ. είχαν συνταχθεί επί των ημερών του κ. Πανάρετου υπό το πρίσμα μιας πρωτοφανούς παράστασης κοροϊδίας που παίχτηκε για ακόμα μια φορά σε βάρος των πτυχιούχων μηχανικών. Για να μην ξεχνάμε λοιπόν, θυμίζουμε πως ο κος Πανάρετος είχε θέσει τις μέρες εκείνες σε δημόσια διαβούλευση (μέσω διαδικτύου) τα σχέδια Π.Δ. που είχαν ήδη εγκριθεί ομόφωνα από τις αρμόδιες επιτροπές (ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ), είχαν τη σύμφωνη γνώμη των κλαδικών ενώσεων και ήταν αποτέλεσμα πολύχρονης διαβούλευσης και μελέτης. Τα εν λόγω σχέδια Π.Δ. (τα εγκεκριμένα δηλαδή από το ΣΑΤΕ) είχαν συνταχθεί με σαφής όρους και προϋποθέσεις, προσδιόριζαν με σαφήνεια το εύρος της επαγγελματικής δραστηριοποίησης των μηχανικών ΤΕΙ και παρά τις όποιες ενστάσεις μας, (κυρίως σε ότι αφορούσαν στο Π.Δ. για τους συναδέλφους μηχανικούς δομικών έργων και έργων υποδομής), θεωρούσαμε και εμείς πως πρόκειται για μια σοβαρή δουλειά που είχε μάλιστα την έγκριση των αρμόδιων επιστημονικών επιτροπών και έδινε μια λύση στο φλέγον ζήτημα της επαγγελματικής μας υπόστασης. Αυτό όμως που τελικά συνέβη τότε ήταν ο κος Πανάρετος μέσα σε μια νύχτα (και ενώ είχε αναρτημένα προς διαβούλευση για μήνες τα εγκεκριμένα από το ΣΑΤΕ σχέδια Π.Δ.) να εμφανίσει ξαφνικά κάποια άλλα σχέδια Π.Δ. που μιλάγανε για θεσμικά όργανα που δεν υπάρχουν (αλλά θα συσταθούν στο μέλλον), για κάποιο "διευρυμένο ΤΕΕ" που επίσης δεν υπήρχε αλλά θα ..."υπήρχε" στο μέλλον, για ασαφείς όρους σε ότι αφορά στο πλαίσιο άσκησης επαγγέλματος και γενικά μια σειρά από αοριστίες σαν αυτές που έχουμε συνηθίσει χρόνια τώρα να βλέπουμε. Ο ΣΥΜΑΤΕ είχε από τότε καταγγείλει τον απροκάλυπτο τρόπο με τον οποίο αποσύρθηκαν τα εγκεκριμένα από το ΣΑΤΕ σχέδια Π.Δ. και αντικαταστάθηκαν από αυτά που μόλις ακυρώθηκαν από το ΣτΕ.
Η ακύρωσή των εν λόγω Π.Δ. από το ΣτΕ ήταν αναμενόμενη. Αποτελεί δε, τρανή δικαίωση των θέσεων μας όταν εξ αρχής λέγαμε πως πρόκειται για Π.Δ. κυριολεκτικά της "πλάκας" που παραπέμπουν το φλέγον ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων στη καλένδες και το ..."μακρινό" μέλλον ενώ στερούνται και νομοτεχνικής στήριξης. Αποτελεί επίσης απόδειξη της ανικανότητας του κ. Πανάρετου και των συνεργατών του να δώσουν σοβαρή και σαφής λύση στο θέμα.
Ύστερα από τις εξελίξεις αυτές ζητάμε για ακόμα μια φορά την απόσυρση των προσφάτως ακυρωμένων Π.Δ. του κ. Πανάρετου και την άμεση (επανα)προώθηση των σχεδίων Π.Δ. που είχε εγκρίνει το ΣΑΤΕ και οι αρμόδιες επιτροπές ώστε να υπογραφούν άμεσα και να δοθεί λύση στο χρόνιο πρόβλημα της επαγγελματικής ομηρίας χιλιάδων συναδέλφων μας. Αρκετά έχει κρατήσει ο εμπαιγμός και η κοροϊδία των μηχανικών ΤΕ και οι επί 30 χρόνια αέναες συζητήσεις και δημόσιες διαβουλεύσεις.
Πιστεύουμε ότι έφτασε η ώρα να ενωθούν όλοι οι φορείς των ΤΕΙ , πτυχιούχοι – φοιτητές και καθηγητές και να δώσουμε από κοινού τη δική μας δυναμική απάντηση σ' αυτούς που χρόνια τώρα μας πολεμάνε και εκμεταλλεύονται την ανοχή μας.
Η απολογία του Γ. Πανάρετου για την ακύρωση από το ΣτΕ των Π.Δ για τα επαγγελματικά δικαιώματα 17 τμημάτων ΤΕΙ
«Πίστευα όμως ότι μέχρι να ιδρυθεί το διευρυμένο ΤΕΕ θα έπρεπε οι απόφοιτοι των ΤΕΙ να έχουν τουλάχιστον κάποιες θεσμοθετημένες επαγγελματικές δυνατότητες (τις οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν μετα την ίδρυση των ενιαίων επιμελητηριακών φορέων). Για τον λόγο αυτό και προχώρησα τα ΠΔ που έτσι κι' αλλιώς απαιτούνται διαδικαστικά» απολογείται μία ημέρα μετά την ακύρωση από το ΣτΕ των Προεδρικών Διαταγμάτων ο υπεύθυνος για την κατάρτιση των Προεδρικών Διαταγμάτων για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων 17 τμημάτων της ΣΤΕΦ των ΤΕΙ πρώην υφυπουργός Παιδείας Γιάννης Πανάρετος. Ειδικότερα η απολογία του κ. Πανάρετου προς την κοινότητα των ΤΕΙ έχει ως εξής:
Από τα σχόλια στο μπλογκ, πληροφορήθηκα την απόφαση του ΣτΕ σε σχέση με τα ΠΔ που αφορούν επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων ΤΕΙ.
Δεν έχω διαβάσει την πλήρη απόφαση για να μπορέσω να τοποθετηθώ αναλυτικά. Αισθάνομαι όμως την ανάγκη να κάνω μια κατ' αρχήν τοποθέτηση με βάση όσα διάβασα, δεδομένου ότι είχα την ευθύνη του χειρισμού αυτού του θέματος.
Κατ' αρχήν, να θυμίσω τα δεδομένα: Επί 30 σχεδόν χρόνια δεν είχαν χορηγηθεί επαγγελματικά δικαιώματα σε αποφοίτους ιδρυμάτων που η ίδια η πολιτεία είχε ιδρύσει. Δεν θα υπεισέλθω στους λόγους γιατί είναι γνωστοί και αναφέρονται κυρίως στην προχειρότητα με την οποία ιδρύονταν τμήματα και ιδρύματα χωρίς να έχουν ληφθεί υπ' όψη οι συνέπειες των αποφάσεων αυτών και οι προεκτάσεις τους. Οι πολιτικοί απέφευγαν να ασχοληθούν με την ουσία του προβλήματος γιατί η αντιμετώπισή του προκαλούσε τεράστιες αντιδράσεις σε αντικρουόμενα συμφέροντα ισχυρών συντεχνιών. Σε ορισμένες περιπτώσεις έγιναν κάποιες προσπάθειες αλλά σταμάτησαν είτε στα συναρμόδια υπουργεία είτε στο ΣτΕ. Η τελευταία προσπάθεια έγινε επί υπουργίας Ταλιαδούρου. Απλά τα σχέδια αυτά πήγαν μέχρι τα γραφεία των συναρμοδίων υπουργείων και έμειναν εκεί επί μήνες.
Κατά την διάρκεια της θητείας μου, έκανα κάθε δυνατή προσπάθεια για να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα. Και η λύση αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από την πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων από τους αρμόδιους επιμελητηριακούς φορείς. Αυτή είναι η διεθνής πρακτική και σωστά γίνεται έτσι. Δεν μπορεί ενας Υφυπουργός ή ένας ΓΓ να αποφασίζει μηχανιστικά ότι οι πτυχιούχοι όλων των τμημάτων ενός γνωστικού αντικειμένου, ανεξάρτητα από τα προσόντα τους, τις ικανότητές τους και την απόδοσή τους, θα μπορούν να κάνουν συγκεκριμένες και αυστηρά προσδιορισμένες με νόμο (!) δραστηριότητες που δεν μπορούν να μεταβληθούν σε όλη τους την ζωή (!) ανεξάρτητα από τα προσόντα και τις επιπλέον γνώσεις που εν τω μεταξύ απέκτησαν. Ετσι, είχαμε φτάσει στις φαιδρότητες κάποιος να μπορεί να κτίσει ενα όροφο και κάποιος άλλος δύο ανάλογα με τον τίτλο που είχε αποκτήσει!
Για πρώτη φορά, έγιναν επιτροπές με συμμετοχή πρυτάνεων και προέδρων ΤΕΙ, αλλά και εκπροσώπων των φορέων και των συναρμοδίων υπουργείων που συζήτησαν την ουσία του προβλήματος. Ολα τα σχέδια ΠΔ δημοσιοποιήθηκαν πριν από την οριστικοποίησή τους και δόθηκε η δυνατότητα σχολιασμού σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η δημόσια διαβούλευση έγινε σε δύο φάσεις, πριν και μετά την συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Οι σχετικές αναρτήσεις είχαν περισσότερες από 50000 επισκέψεις με 1700 περίπου σχόλια. Για πρώτη φορά επίσης, τα σχέδια αυτά συζητήθηκαν σε κοινή συνεδρίαση των τομέων πανεπιστημικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.
Αμέσως μετά την υπογραφή τους και την υποβολή τους στο ΣτΕ, ξεκίνησε η διαβούλευση για τον δυσκολότερο επιμελητηριακό φορέα, αυτόν των μηχανικών. Η σελίδα της διαβούλευσης έχει περισσότερες από 21000 επισκέψεις, ενώ διατυπώθηκαν 300 περίπου σχόλια. Με βάση αυτά, διαμορφώθηκε ένα τελικό σχέδιο για την διεύρυνση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, το οποίο πρέπει να πάρει την μορφή νομοσχεδίου. Ο ανασχηματισμός που μεσολάβησε καθυστέρησε την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας.
Η βασική επομένως αιτίαση της αρνητικής γνωμοδότησης του ΣτΕ βασίζεται στην έλλειψη αυτού του διευρυμένου φορέα. (Οι υπόλοιπες αιτιάσεις είναι δευτερεύουσες και εύκολα αντιμετωπίσιμες. Θα τις σχολιάσω όμως όταν πάρω τα χέρια μου την γνωμοδότηση). Εξήγησα τους λόγους της καθυστέρησης ίδρυσης του διευρυμένου αυτού φορέα. Πίστευα όμως ότι μέχρι να ιδρυθεί ο φορέας αυτός θα έπρεπε οι απόφοιτοι των ΤΕΙ να έχουν τουλάχιστον κάποιες θεσμοθετημένες επαγγελματικές δυνατότητες (τις οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν μετα την ίδρυση των ενιαίων επιμελητηριακών φορέων). Για τον λόγο αυτό και προχώρησα τα ΠΔ που έτσι κι' αλλιώς απαιτούνται διαδικαστικά.
Κατά την διάρκεια της υπουργικής μου θητείας, έκανα ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για την ουσιαστική επίλυση αυτού του μεγάλου κοινωνικού προβλήματος. Θα εξακολουθήσω να κάνω ό,τι μπορώ, ανεξάρτητα από επίσημη ιδιότητα, για να κλείσει η μεγάλη και απαράδεκτη αυτή εκκρεμότητα.