Υπάρχουν τρία εκατομμύρια άγνωστα ναυάγια διάσπαρτα στους πυθμένες των ωκεανών σε ολόκληρο τον κόσμο, μερικά από τα οποία είναι χιλιάδων ετών. Ακόμη και τα στοιχεία για τα γνωστά ναυάγια είναι εντυπωσιακά. Για παράδειγμα, η ιστοσελίδα Wrecksite.eu περιέχει καταγραφές περισσότερων από 148.000 ναυαγίων μέχρι σήμερα. Ένας μεγάλος αριθμός ναυαγίων είναι ιστορικά σημαντικά και προστατεύονται από την UNESCO ως υποθαλάσσιες πολιτιστικές κληρονομιές. Πολλά έχουν εγκαταλειφθεί και παραμένουν βυθισμένα ή προσαραγμένα σε κοντινές παραλίες, μερικές φορές δημιουργώντας ωραίες εικόνες, άλλες φορές πάλι όχι, σαπίζοντας κάτω από την επίδραση της φύσης. Μερικά από αυτά έχουν μετατραπεί σε τουριστικά αξιοθέατα, λόγω των πολλών φωτογραφικών ευκαιριών που προσφέρουν.
Το πιο πρόσφατο ναυάγιο που απέκτησε την περισσότερη προσοχή των μέσων ενημέρωσης ήταν το Costa Concordia που αναποδογύρισε κοντά στο Τζίλιο, στη δυτική ακτή της Ιταλίας, τον Ιανουάριο του 2012. Το ναυαγισμένο πλοίο προσέλκυσε χιλιάδες πρόθυμους τουρίστες στην περιοχή. Οι επιχειρήσεις διάσωσης ξεκίνησαν στα μέσα του 2013 και ολοκληρώθηκαν το περασμένο καλοκαίρι.
Εδώ παρουσιάζουμε μερικά εντυπωσιακά ναυάγια που αξίζει να επισκεφθείτε ενώ είναι ακόμα εκεί:
1. World Discoverer
Το MS World Discoverer ήταν ένα κρουαζιερόπλοιο κατασκευασμένο το 1974, που έκανε περιοδικά ταξίδια στις πολικές περιοχές της Ανταρκτικής για να μπορέσουν οι επιβάτες της να παρακολουθήσουν τις κινήσεις των πάγων. Το πλοίο είχε ένα διπλό κύτος που παρείχε προστασία για ήσσονος σημασίας περιστατικά. Αλλά ο βράχος που τρύπησε το κύτος του στις 30 Απρίλη 2000, ήταν ένας μεγάλος αχαρτογράφητος βράχος στις Νήσους του Σολομώντος. Αφού οι επιβάτες απομακρύνθηκαν με ασφάλεια μέσω ενός φερυ, ο καπετάνιος οδήγησε το πλοίο στο Roderick Bay και το προσάραξε με ασφάλεια για να αποφευχθεί η βύθιση. Μέχρι να φτάσουν οι εταιρείες διάσωσης σε αυτό, το πλοίο λεηλατήθηκε από τους ντόπιους. Το World Discoverer εξακολουθεί να βρίσκεται στο Roderick Bay στο νησί Nggela έχοντας μια κλίση 46 μοιρών.
2. Mediterranean Sky
Το Mediterranean Sky αρχικά ονομαζόταν City of York όταν κατασκευάστηκε το 1952 στο Νιουκάσλ της Αγγλίας. Το κρουαζιερόπλοιο αναχώρησε από το Λονδίνο τον Νοέμβριο του 1953, και συνέχισε να προσφέρει τις υπηρεσίες του μέχρις ότου πωλήθηκε το 1971, όταν μετονομάστηκε σε Mediterranean Sky. Το τελευταίο ταξίδι του ήταν τον Αύγουστο του 1996, όταν έπλευσε από το Μπρίντιζι προς την Πάτρα.
Λόγω της οικονομικής κατάστασης των εταιρειών, το Mediterranean Sky κατασχέθηκε το 1997, ενώ ήταν στην Πάτρα. Δύο χρόνια αργότερα ρυμουλκήθηκε στην Ελευσίνα, όπου και εγκαταλείφθηκε. Στα τέλη του 2002, το πλοίο άρχισε να μπάζει νερά και άρχισε να γέρνει. Για να σταματήσει η βύθιση του, ρυμουλκήθηκε σε ρηχά νερά και προσαράχθηκε. Τον Ιανουάριο του 2003, το Mediterranean Sky keeled έγειρε στη μια πλευρά της, όπου παραμένει εν αναμονή της μοίρα του.
3. Φ/Γ ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΙΑΝΝΗΣ
Το «ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΙΑΝΝΗΣ» ήταν ένα ελληνικό πλοίο μεταφοράς ζάχαρης σκάφος που βυθίστηκε στον ποταμό Clyde της Σκωτίας το 1974 μετά από σύγκρουση με ένα τάνκερ της BP όταν μια σοβαρή θύελλα έπληξε την δυτική ακτή. Το τάνκερ δεν υπέστη καμία ζημία, αλλά αλυσίδες των αγκυρών του τρύπησαν το ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΙΑΝΝΗΣ επιτρέποντας να εισέλθει νερό σε αυτό. Ο καπετάνιος του «ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΙΑΝΝΗΣ» προσπάθησε να το προσαράξει στα ρηχά νερά της αμμουδιάς και το κατεύθυνε προς το επιθυμητό σημείο όπου κόλλησε γρήγορα. Το πλοίο έγειρε προς τη μια πλευρά το επόμενο πρωί, και παραμένει εκεί από τότε. Τα περισσότερα, αν όχι όλα εκ των πιο πολύτιμων μετάλλων και των εξαρτημάτων της έχουν αφαιρεθεί από αρχαιοκάπηλους.
Παρά το γεγονός ότι το ναυάγιο βρίσκεται σε σχετικά ρηχά νερά δεν υπήρξε ποτέ οποιαδήποτε προσπάθεια να διασωθούν τα υπολείμματα του, καθώς ζητήματα όπως η ιδιοκτησία και η ασφάλιση του δεν επιλύθηκαν ποτέ με ικανοποιητικό τρόπο. Μέσα στα χρόνια το «ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΙΑΝΝΗΣ» έχει γίνει σπίτι για τα ψάρια και τα πουλιά. Είναι γνωστό σε πολλούς ντόπιους απλά ως “πλοίο ζάχαρης”.
4. SS America
Το SS America ήταν ένα υπερωκεάνιο που κατασκευάστηκε το 1940. Μετά από μια μακρά καριέρα για πάνω από πενήντα χρόνια, το πλοίο πωλήθηκε το 1993 με την πρόθεση να μετασκευαστεί για να γίνει ένα πλοίο-ξενοδοχείο πέντε αστέρων στ’ ανοικτά του Πουκέτ, στην Ταϊλάνδη. Τότε ήταν που μετονομάστηκε σε American Star, αν και ποτέ δεν απέπλευσε με το νέο της όνομα. Το πλοίο ρυμουλκήθηκε από την Ελλάδα προς τον Ατλαντικό για να μετασκευαστεί, αλλά εκατό ημέρες αργότερα το πλοίο μαζί με την ουκρανική ρυμουλκό έπεσαν σε μια καταιγίδα. Οι γραμμές ρυμούλκησης έσπασαν και όλες οι προσπάθειες για να ξαναβάλουν τα σχοινιά ρυμούλκησης έκτακτης ανάγκης αποδείχθηκαν ανεπιτυχείς. Το πλήρωμα του American Star διασώθηκε με ελικόπτερο, αλλά το πλοίο έμεινε αβοήθητο να παραπαίει. Στις 18 Ιανουαρίου, το πλοίο προσάραξε στα ανοικτά της δυτικής ακτής της Φουερτεβεντούρα στις Καναρίους Νήσους.
Εντός των πρώτων 48 ωρών από την προσάραξη τα ορμητικά κύματα του Ατλαντικού έσπασαν το πλοίο στα δύο ακριβώς μπροστά από το δεύτερο φουγάρο. Το τμήμα της πρύμνης κατέρρευσε εντελώς στο λιμάνι και βυθίστηκε το 1996, ενώ η πλώρη παρέμεινε άθικτη. Τον Νοέμβριο του 2005, η αριστερή πλευρά της πλώρης κατέρρευσε και το κύτος άρχισε να σπάει. Μέχρι το 2007 το σύνολο του πλοίου είχε καταρρεύσει και πέσει στη θάλασσα. Από τότε και το λίγο που είχε παραμείνει άρχισε σιγά-σιγά να εξαφανίζεται κάτω από τα κύματα. Από τον Μάρτιο του 2013, το ναυάγιο είναι ορατό μόνο όποτε έχει άμπωτη.
5. Δημήτριος
Το πλοίο Δημήτριος (παλιότερα ονομαζόταν Klintholm), είναι ένα μικρό, μήκους 67 μέτρων φορτηγό πλοίο που κατασκευάστηκε το 1950, που βρίσκεται προσαραγμένο στην παραλία Βαλτάκι στο Νομό Λακωνίας της Ελλάδας, από τις 23 Δεκέμβρη του 1981.
Υπάρχουν πολλές φήμες σχετικά με την προέλευση του πλοίου και το πώς προσάραξε στην παραλία. Οι περισσότεροι αναφέρουν ότι το πλοίο χρησίμευε για τη μεταφορά λαθραίων τσιγάρων μεταξύ της Τουρκίας και της Ιταλίας. Είχε κατασχεθεί από τις λιμενικές αρχές του Γυθείου και στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερο σκόπιμα από το λιμάνι και παρασύρθηκε από τη θάλασσα στην παραλία Βαλτάκι, περίπου 5 χιλιόμετρα από το λιμάνι του Γυθείου. Στη συνέχεια έβαλαν φωτιά για να κρύψουν τα στοιχεία του λαθρεμπορίου τσιγάρων.
Ωστόσο, σύμφωνα με ένα βιβλίο που γράφτηκε από τον Επίτιμο Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, Αντιναύαρχο Χρήστο Ντούνη το πλοίο ήταν να δέσει στο λιμάνι του Γυθείου στις 4 Δεκεμβρίου 1980, ευρισκόμενο σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, επειδή ο καπετάνιος του είχε ανάγκη να νοσηλευτεί σε νοσοκομείο λόγω σοβαρής ασθένειας . Μετά τον ελλιμενισμό του πλοίου, προέκυψαν οικονομικά προβλήματα με το πλήρωμα καθώς και διάφορα προβλήματα με τον κινητήρα, σε συνδυασμό με ασφαλιστικά μέτρα που επιβάλλονταν από διάφορους δανειστές. Το πλήρωμα στη συνέχεια απολύθηκε και το πλοίο έμεινε αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Γυθείου, όπου παρέμεινε μέχρι τον Ιούνιο του 1981, όταν και κηρύχθηκε επικίνδυνο για την ασφάλεια του χώρου.
Το πλοίο αποκολλήθηκε από τη θέση του και παρασύρθηκε προς τη θάλασσα πολλές φορές στο παρελθόν πριν προσαράξει στην τρέχουσα θέση του στην παραλία Βαλτάκι. Το πλοίο παραμένει εγκαταλελειμμένο και δεν έχει υπάρξει καμία προσπάθεια για να ανασυρθεί.
Το είδαμε: εδώ