«Υπάρχουν μοντέλα της ανθρώπινης λογικής που διατυπώνουν την αρχή ότι η ποικιλία είναι καλό πράγμα» σχολιάζει στο AFP η Aλισον Λέντον, μέλος της ερευνητικής ομάδας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου.
«Αυτό που μπορεί να προκαλέσει έκπληξη σε κάποιους ανθρώπους είναι ότι, σύμφωνα με τα αποτελέσματά μας, η αύξηση της ποικιλίας των επιλογών οδηγεί αυτόν που επιλέγει σε σύγχυση. Όταν οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με μεγάλη ποικιλία, το πιθανότερο είναι ότι τελικά δεν θα επιλέξουν κανέναν» αναφέρει.
Τα συμπεράσματα της έρευνας δείχνουν να έχουν νόημα και από εξελικτική άποψη: τα ανθρώπινα γονίδια εξελίχθηκαν σε κοινότητες λίγων ατόμων, με περιορισμένες δυνατότητες επιλογής συντρόφου. Στις σύγχρονες κοινωνίες, όπου οι υποψήφιοι είναι δυνητικά χιλιάδες, ο ανθρώπινος εγκέφαλος ίσως τα βρίσκει σκούρα.
Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Biology Letters της βρετανικής Βασιλικής Εταιρείας.
Μνηστήρες στη σειρά
Η ομάδα της Δρ Λέντον παρακολούθησε 1.868 γυναίκες και 1.870 άνδρες που εγγράφηκαν σε εμπορικές υπηρεσίες γρήγορων ραντεβού και συμμετείχαν σε 84 διοργανώσεις. Όλοι τους είχαν συμπληρώσει ερωτηματολόγια για το επάγγελμα, την εκπαίδευση, την ηλικία, το ύψος και άλλα χαρακτηριστικά τους.
Κάθε συνάντηση τετ-α-τετ διαρκούσε τρία λεπτά, ενώ κάθε υποψήφιος είχε από 15 έως 31 τέτοιες συναντήσεις, ανάλογα με τη διοργάνωση.
Η ανάλυση των αποτελεσμάτων αποκάλυψε ότι η πιθανότητα να βρει κανείς κάποιον που τον ενδιαφέρει πέφτει έως και κατά 30%, όταν οι υποψήφιοι έχουν μεταξύ τους πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Με άλλα λόγια, η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους είναι πιθανό να προκαλέσει σύγχυση. «Η διαχείριση της ποικιλίας απαιτεί προσοχή και μνήμη, και οι δυνατότητες μας για καθεμία από αυτές τις λειτουργίες είναι πεπερασμένη» εξηγεί η Δρ Λέντον.
Η ανάλυση έδειξε μάλιστα ότι ο κίνδυνος σύγχυσης είναι μεγαλύτερος για τους άνδρες από ό,τι στις γυναίκες. Επιπλέον, το να παρατείνει κανείς τη διάρκεια των ραντεβού είναι απίθανο να αυξήσει την πιθανότητα επιτυχίας: Όπως εξηγεί η Δρ Λέντον, οι περισσότεροι άνθρωποι διαμορφώνουν γνώμη για τους άλλους σε διάστημα λίγων δευτερολέπτων, και η γνώμη αυτή δύσκολα αλλάζει με το χρόνο.
Πηγή: advancehealth.gr